torsdag 6. juni 2013

Oreo iskake


Oreoiskake er en nydelig iskake som er perfekt å lage til besøk og bursdager i sommer. Kaken består av en oreobunn, oreoiskrem, sjokolademousse og toppet med krem og oreokjeks.






Oreobunn:
  • 2 pk oreokjeks
  • 80 g smør



Ha oreokjeks i en plastpose og bruk en kjevle eller lignende til å knuse kjeksene.




Smelt smør og bland med kjekssmulene. Ha bakepapir i bunnen på en springform. Hel alt i formen og bruk en slikkepott til å trykke bunnen flat og jevn utover formen. Sett formen med bunnen i fryseren.


Oreois:
  • 3 eggeplommer
  • 2 dl sukker
  • frø av en vaniljestang
  • 3 dl kremfløte
  • 1/2 pk oreokjeks knust



Pisk egg og sukker sammen. Ha deretter i frø fra en vaniljestang.


Pisk kremfløte til krem. 


Bland sammen eggedosis og krem.


Ha i knuste oreokjeks.


Hell iskremen i formen over oreobunnen, sett den i fryseren og la den stå til isen har stivnet.


Jeg brukte sjokolademousse fra Toro, for å gjøre det litt mer lettvint i dag. Du kan selvfølgelig lage hjemmelaget mousse til å bruke i kaken. Halver denne oppskriften.

Hell moussen over iskremen og sett kaken tilbake i fryseren igjen. Når moussen har stivnet er det bare å begynne å pynte kaken.



Pynt:
  • 1 dl kremfløte
  • 1 pk oreokjeks

Pisk kremfløte til krem og ha i en krempose med tipp. Jeg brukte en 1M tipp. Sprøyt ut toppet med krem og sett en halv oreokjeks i hver kremtopp. Knus resten av kjeksene og strø dem over resten av kaken.


Sett kaken i frysen frem til den skal serveres. Iskaken bør tas ut av fryseres 15 minutter før den skal spises. 

Hold en kniv under varmt vann og skjær rundt kanten av formen. Ta kaken ut av formen og legg den på et kakefat. 







Følg gjerne bloggen på facebook her!

Instagram: mylittlekitchenthea

Thea

30 kommentarer:

  1. Den såg kjempe god ut! :)

    SvarSlett
  2. Hei, Thea!

    Bra oppskrift, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
  3. Isen vil ikke bli kornete når man fryser den uten å røre i den ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, denne isen trenger du ikke røre i etter at den er satt i fryseren :)

      Slett
  4. Mm, ser digg ut :-D

    SvarSlett
  5. Denne så veldig god ut, perfekt å kunne lage kaken i god tid før besøket:) Har prøvd Mississippi kaken, har du en favoritt av disse iskakene?

    Hilsen Maren

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Det er sant! Jeg er veldig glad i mississippi mud-pie iskaken, siden jeg elsker cookie dough, så den blir nok favoritten. Jeg syntes at oreo iskaken og smash iskaken også er veldig gode, så siden du allerede har laget mississippi kaken, er det spennende å prøve en ny iskake :)

      Slett
  6. Denne hørtes super god ut!! :-D
    Hvor lenge anbefaler du at den står i fryseren før pynting og servering? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)

      Kaken må stå i fryseren til den er helt stivnet. Først lar du isen stå i noen timer til den er stivnet, så tar du på moussen. Når moussen er stivnet etter ca. 1 time, kan du pynte kaken. Det er best om den pyntes like før servering, ihvertfall samme dag den skal servers :)

      Jeg har ikke tatt tiden på hvor lang tid det tok, for hvert lag skal stivne før du tar på neste og tiden på dette vil variere :)

      Thea

      Slett
  7. Enjoy the diabeeeetus

    SvarSlett
  8. Jeg lager vanlig oreokake og fryser den. Funker perfekt, og smaker himmelsk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det går også an, men da får du ikke med is da :)

      Slett
  9. Spiser du alle kakene selv? :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nei det gjør jeg ikke! Heldigvis har jeg mange gode hjelpere ;)

      Slett
  10. Hei, jeg skal prøve å lage denne nå =)) ser digg ut, men du putter altså ikke i eggeviten? Men hva med sukkeret da? Da må man blande ganske lenge eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei det er bare eggeplommene som skal være i. Sukkeret blandet du med eggeplommene til det er godt blandet, noen minutter :)

      Slett
  11. Hvor stor springform bruker du til denne oppskriften? Ser kjempe god ut! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Springformen er 23 cm i diameter :)

      Slett
  12. Hei! Så utrolig god den så ut ! Er dette en kake man kan lage i god tid i forveien og ha liggende i fryseren en stund? Dager? uker ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, tusen takk! Ja, denne iskaken kan du lage i god til får den skal serveres. Er ikke helt sikker på hvor lenge, men i hvertfall flere dager og sikkert uker også. Men jeg ville kanskje laget den uten å pynte med krem og oreokjeks hvis den skal ligge i fryseren lenge. Også heller pynte den like før servering :)
      Håper det var til hjelp og kos deg med bakingen. Håper oreoislaken faller i smak :)

      Slett
  13. Nydelig kake, men hva har jeg gjort feil når hele det midterste laget fløt ut ved servering, den hadde ikke stått ute lengere enn 15 min før servering.... Smaken var fantastisk, men presentasjonen ble ikke helt flott.... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor lenge stod kaken i fryseren før servering? Er du sikker på at isen var helt stivnet?

      Glad kaken ihvertfall smakte godt :)

      Slett
    2. Det miderste laget ble nok lagt på ca 9 timer før servering. Men det fikk nok bare stått et par-tre timer i fryseren før jeg la på sjokolademoussen. Har også i ettertid lurt på om jeg ikke fikk pisket kremen nok. Får prøve igjen med godt mot en gang senere :)

      Slett
    3. Det er godt mulig at isen smeltet så lett fordi kremen ikke var pisket nok. Håper det går bedre med isen neste gang :)

      Slett
  14. Hei! Denne ser utrolig god ut! Tar du vekk kremen i oreokjeksene før du knuser de for å lage bunnen? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, jeg knuser kjeksene som de er. Fjerner ikke kremen :-)

      Slett

Hva synes du om oppskriften? Eller har du spørsmål? Ikke nøl med å legge igjen en kommentar her - svarer så fort jeg kan :-)